TERAPIA DE GRUP pentru pacientul bariatric

 

DSC_0305

TERAPIA DE GRUP (I)

Ce se intampla in cadrul terapiei de grup? Ce aduce in plus terapia de grup? De ce as alege terapia de grup si nu terapia individuala? Eu sunt mai emotiv/a, oare m-as putea deschide intr-un grup? – sunt intrebari pe care ni le-am pus fiecare dintre noi, in anumite momente, cred.

O sa va povestesc despre terapia de grup. Despre ce se intampla in cadrul intalnirilor de grup pe care le organizez. Despre beneficiile la care te poti astepta de la o terapie de grup, in general si in particular. Despre ce este si ce nu este terapia de grup. Si despre orice curiozitati aveti voi legate de acest subiect.

Haideti sa vorbim pentru inceput despre coeziunea grupului.

Probabil cel mai mare beneficiu al participării la un astfel de grup este sentimentul de „nu sunt singur” pe care îl dobândeşti în acest cadru. Grupul îţi oferă posibilitatea de a interacţiona cu persoane cu probleme asemănătoare şi de a privi aceste probleme şi „prin ochii altora”.

Multi oameni se simt izolati de semenii lor, incapabili sa stabileasca niste relatii cu adevarat semnificative, care sa treaca dincolo de o interactiune de suprafata. Avem nevoie de ceilalti, sa ne simtim intelesi si apreciati si, în egala masura, sa învatam de la ei. Si mai avem nevoie de ceva, pe lânga aceasta legatura mai adânca: avem nevoie de sentimentul de apartenenta, care înseamna sentimentul de bine si de siguranta pe care îl avem atunci când ne stim parte a unui grup care ne protejeaza si ne valorizeaza.

Coeziunea grupului nu se refera numai la suportul si incurajarile pe care un membru al grupului le poate primi din partea celorlalti participanti, ci si la feedback -ul onest pe care îl primeste si, în general, la toate acele aspecte care contribuie la sentimentul ca „celorlalti le pasa.”

TERAPIA DE GRUP (II)
Întâlnirile de Grup pentru bariatrici pe care le moderez eu au 6 – 8 participanti, in general. Sunt 10 sedinte saptamanale / bilunare, de cate 3 ore fiecare.
In ultima parte a primei sedinte, intotdeauna, grupul nou format isi stabileste Obiectivele terapeutice.

Mai exact, fiecare membru al grupului spune care sunt motivele pentru care a ales el sa participe la aceste intalniri, se negociaza 3-4 obiective comune, care se regasesc in obiectivele fiecarui participant si, in final, membrii grupului negociaza cu mine aceste obiective .

Primele 2-3 sedinte sunt sedinte de cunoastere si de coeziune a grupului. Exercitiile sunt ceva mai putin intruzive, in aceasta etapa.

In cadrul sedintele 4-9, temele abordate sunt mai sensibile, mai intruzive, coeziunea grupului permitand asta. Membrii grupului deja simt ca fac parte dintr-o familie, ca prietenii castigati la grup vor fi prietenii lor pe viata.

Sedinta 10, ultima sedinta a modulului este, in mare parte, o sedinta de feedback.

Fiecare sedinta se termina cu teme pentru acasa. Tin foarte mult la aceste teme de casa pentru ca acestea ajuta la sedimentarea informatiilor, ajuta la o cunoastere profunda a voastra, ajuta la o cunoastere profunda a voastra in raport cu mancarea, in raport cu ceilalti etc.

Terapia de grup pe care v-o propun eu este o combinatie intre psihoterapie de grup, consiliere postbariatrica, dezvoltare personala si suport de grup.

Exemplu Obiective:

Obiectivele grupului de suport (format in 27 februarie 2015), obiective care au fost propuse si agreate in unanimitate de membrii grupului:
• Regăsirea motivaţiei de slăbit şi de menţinere (evitarea unei noi operaţii bariatrice).
• Câştigarea increderii personale.
• Gestionarea poftelor culinare.
• Interpretarea corectă a imaginii din oglindă.
In cadrul celor 10 intalniri saptamanale am lucrat pe aceste obiective, prin multe exercitii. S-au facut evaluari saptamanale, pe fiecare dintre cele 4 obiective, pentru a ne asigura ca mergem in directia buna.
La prima evaluare, media punctajulului grupului pe aceste obiective a fost 23,5 (punctajul maxim posibil fiind 40). Dupa cele 10 intalniri, media punctajului a crescut la 37,425.

TERAPIA DE GRUP (III)

Marturii din partea participantilor la intalnirile de grup:

„Am participat la grupul de suport format in februarie. Concluzii? Iata-le pe cele mai importante:
– implicarea totala a Cristinei
– am discutat despre chirurgia bariatrica, putina nutritie, trucuri, evitarea unei alte operatii bariatrice, etc
– am gasit rezolvarea multor probleme (motivare, mancatul compulsiv, stima de sine)
– am prins curaj si am facut lucruri de care inainte nici nu as fi visat ca le-as face
– cantarul s-a miscat…in jos
– nu in ultimul rand, mi-am facut prietene de suflet, oameni minunati care m-au ascultat, ajutat si pe care pot oricand sa ma bazez
Multumesc Cristina Fedorovici pentru schimbarea majora si va multumesc si voua, fetelor, pentru rabdare si sustinere!”

„Si a fost cea mai folositoare chestie pe care am făcut-o pentru mine in acest an!”

„Si cel mai important, tot ce s-a discutat, tot ce s-a întâmplat in cadrul grupului a fost structurat si coordonat de Cristina plecând de la lista noastră de probleme si cereri. Fiecare întâlnire a fost pregătită de psiholog pe baza celei/celor anterioare: a noilor probleme scoase la suprafata, a ritmului de evolutie a grupului, s.a.m.d. Tot ce s-a întâmplat in cadrul acestui grup a fost personalizat.”

“Am castigat mai multa incredere in oameni, am inteles ca statutul de bariatric este unul greu de dus daca nu constientizezi si nu faci pace cu demonii tai. Am mai inteles ca pot sa arat bucati din mine si sa nu fiu sfasiata. Imi va lua mult sa daram zidurile, dar am inceput. Am invatat ca dramele pot fi invinse. Am aflat ca pot sa imi permit sa calc stramb uneori. Imi permit sa alint si sa fiu alintata, pot sa imi asum esecuri personale, pot sa invat si de la oamenii pe care ii consider “urati”.”

“O sa incep cu partea cea mai frumoasa si cea mai placuta, am cunoscut 6 femei frumoase si puternice de la care am invatat multe.
Am invatat sa ma cunosc mai bine, sa ma apreciez mai mult, sa constientizez ca trebuie sa contez si eu pentru mine, ca am drepturi, ca pot sa nu vreau sa fac ceva, sa ma iubesc si sa ma respect si mai ales sa fac pace cu mine, cu mine din trecut, cu mine din prezent.
Am invatat despre mancatul emotional, cand si de ce fac asta si ce as putea face in privinta asta.
Fiecare sedinta a fost plina de emotii si trairi intense si totusi am plecat de fiecare data acasa linistita si impacata. O sa imi fie dor de asta….”

“Chiar daca la capitolul teme am stat toata viata prost, un singur lucru am facut bine mereu…am plecat cu lectia invatata din clasa! Fiecare sedinta a fost o lectie, in care am învățat ceva despre mine. Am invatat sa „speak up for myself”, cum o traduc pe asta?! Desi acum trec printr-o perioada in care activitatile exterioare sunt extrem de reduse, am invatat sa imi cer drepturile pe plan intern. Mamă, ce feminist suna asta! Nu pot spune ca merge la mine faza cu limitarea mancatului emotional, merge aia: ai, mananci, n-ai, nu mananci! Asa ca n-ai! Emotionata sau nu. A crescut iar nivelul stimei de sine pana la cote rezonabile, cu ajutorul Cristinei, dar mai ales al vostru! Ce am invatat si imi este cu adevarat folositor forever, este comunicarea si ABC-ul! Eu credeam ca imi stiu scheletii ascunsi, dar incet incet mai scot cate unul nou si il dezmembrez! Va multumesc tuturor, de la fiecare dintre voi am invatat cate ceva, v-am ascultat si m-am regăsit, suntem un grup de oameni foarte puternici si frumosi!”

“Eu am avut o perioada grea si acum m-am asezat cumintica in parcare si va citesc pe toate; cu emotie si drag.
1. Mi am descoperit furia.
2. Am invatat sa gestionez (e foarte greu) atacurile de panica.
3. Am invatat ca sunt obeza pe viata, oricat de slaba as fi.
4. Foarte multe notiuni noi pt mine despre mancare, mancat, planificare…
5. Banana are foarte multi carbohidrati.
6. Simt din ce in ce mai mult ca pot si ca merit.
7. Hipnoza (wow).
8. Imi place de fiecare dintre voi foarte mult si mi-ar placea sa nu se termine aici.”

“Eu am avut un an foarte greu, cu multe schimbari in viata personala. Aceste intalniri imi dadeau ceva la care sa ma gandesc, 2-3 zile cat veneam la Bucuresti, evadam din lumea mea. Am invatat multe lucruri despre mine, am facut pace cu cateva persoane din viata mea, si am pus baza multor schimbari in viata mea. Imi pare nespus de bine ca ne-am cunoscut.”

“In primul rand am invatat sa nu ma las pe o ureche pentru ca toata viata voi avea o problema cu mancarea, ca si alcoolicii cu alcoolul. Am invatat ca am drepturi, nu numai obligatii, si am invatat cateva exemple de reclamare a acestor drepturi fara teama ca voi supara pe cel de alaturi. Am invata tehnici de identificare si gestionare a emotiilor care ma pot duce la mancatul emotional, sedinta de identificare a momentului cand s-a declasant mancatul excesiv a fost UAU pentru mine iar sedinta de hipnoza de la ultimul seminar m-a uns pe suflet… ca si acel exercitiu cu imbratisari ale copilului care am fost… sunt multe, foarte multe, si pentru prima data cred ca in viata mea simt ca nu-mi ajung cuvintele ca sa exprim tot ce simt. Am invatat despre mine mai multe decat m-as fi asteptat, cu pretentia ca pana la 50 de ani ar fi fost cazul sa ma cunosc mai bine, imi arog dreptul acesta pentru ca doar „supraponderala” am fost candva, de mult, la varsta la care nu stiam prea multe din viata… deci pot sa spun ca m-am intors in timp?… uneori asa simt si ma bucur.

Ce am luat din aceasta terapie? Am facut pace cu unii dintre demonii mei (nu toti, ca nu sunt un Maestru, doar un om care se bucura de fiecare zi si de tot ce imi scoate viata in cale), ca toate sunt spre folosul meu, totul e sa gasesc binele in ceea ce nu pare asa pe moment. Si cu siguranta voi relua temele discutate si exercitiile facute impreuna, ca nu am ajuns la capat cu cunoasterea de sine si pentru a retrai momentele frumoase de la seminarii. Am o desaga plina de amintiri frumoase si invataturi de la aceasta terapie!”

„Cu ce plec de la voi? Oh, dar cu ce nu plec…

Am invatat ca toata viata voi lupta cu kilogramele si am descoperit care a fost factorul declansator al obezitatii mele, desi nu as fi crezut nici o clipa ca acela este, si tot timpul am dat vina pe altceva si am invatat cat de importanta este disciplina.

Am descoperit oameni minunati, cu un suflet superb care sar in ajutor atunci cand ai nevoie de ei.

Sunt fericita ca am facut parte din acest grup, a fost o decizie extrem de buna, chiar daca eram operata de doar o luna la momentul inceperii acestui grup. A fost exact ce aveam nevoie pentru a ma pune pe picioare, si a-mi recapata increderea in mine, de a deveni mai vocala. S-a reintors “eu” de alta data, cea care, vorba mamei, a fost putin “furata”.

Plec cu o mare incredere in mine, plec cu niste lectii invatate, plec cu sufletul impacat, dar totusi plec si trista pentru ca se termina.

Va multumesc tuturor ca faceti parte din viata mea.”

TERAPIA DE GRUP (IV)

O tema foarte draguta pentru acasa: mindfulness cu mancare.
Dupa ce am invatat la grup, mancand ciocolata (chiar asa, ciocolata, de vreo 4 feluri), tema pentru acasa a fost sa se exerseze, timp de 2 saptamani, intre 2 si 5 minute pe zi, la oricare dintre mese (cu orice aliment).

In procesul de invatare al mancatului constient (mindfulness), inlocuim auto-critica cu auto-ingrijirea, anxietatea cu curiozitatea si rusinea cu respectul pentru propriul corp.

Lasă un comentariu